FAQ Wise

Waarom staat niet op de website aangeven hoe lang het duurt voordat een klant een gereserveerde titel kan verwachten?

Verschillende factoren spelen hierbij een rol:

  • Wise zou bij het reserveren door klanten in de webcatalogus dan moeten opzoeken hoeveel reserveringen er al voor deze titel zijn, maar ook hoeveel exemplaren er zijn en hoeveel er uitgeleend zijn en tot wanneer.
  • Er dan rekening gehouden moet worden met het aantal klanten die het materiaal gereserveerd hebben die een abonnement voor 3 weken hebben en klanten die voor 6 weken een abonnement hebben.
  • Het heeft invloed wanneer klanten de titel terugbrengen, ook als materialen vermist raken, kapot gaan e.d.
  • Het kan ook sneller gaan indien er exemplaren bijgekocht worden in het geval er veel reserveringen zijn en weinig exemplaren.

Kortom, misschien is het mogelijk dat Wise een indicatie kan geven, het gevolg daarvan zou echter kunnen zijn dat klanten in de bibliotheek komen en zeggen: “Ik kom mijn gereserveerde boek halen want ik ben nu aan de beurt”. We willen geen verwachtingen wekken die niet reëel zijn.

Indien klanten in de bibliotheek vragen of wij weten hoe lang het duurt voordat het gereserveerde boek komt dan zou de frontofficemedewerker, rekening houdend met bovengenoemde afwegingen, kunnen uitrekenen hoe lang het ongeveer kan duren. Maar dat weten we nooit zeker!

 

FAQ ticketWise

Als je een tekst moet invoeren, kun je dan vanuit een Word-bestand tekst kopieren en plakken?

Ja dat kan.

Hoe om te gaan met het vak 'Binnenkort ook in de bibliotheek'?

Het vak Binnenkort ook in de bibliotheek wordt automatisch gevuld met andere evenementen, hier is zelf geen keuze in te maken.

Kun je met terugwerkende kracht activiteiten invoeren?

Die kunnen gewoon met juiste datum ingevoerd worden, maar dit is niet geschikt om van maanden terug verkopen in te boeken.

Als je meerdere activiteiten inplant voor bijvoorbeeld een half jaar, zijn deze dan allemaal zichtbaar op de website?

Nee, je kunt instellen vanaf welke datum de verkoop start. Hiermee kun je de evenementen al wel vast aanmaken maar ervoor zorgen dat ze nog niet zichtbaar zijn op de site. Zo kun je inplannen wanneer een activiteit op de website komt.

Kun je ook een datum instellen waarop de activiteit automatisch verdwijnt?

Na aflopen van de speeldatum verdwijnt de activiteit automatisch van de website.

Wat doet het systeem als er twee activiteiten in dezelfde ruimte, op dezelfde datum en tijd gepland worden?

Vanuit het systeem zit hier geen controle op, moet je dus zelf scherp op zijn.

Kunnen klanten ook ter plekke nog een kaartje kopen?

Je kunt via een laptop met de Wise-client tickets verkopen. Deze hoeven dan niet per se uitgeprint te worden, maar dan staan de verkopen wel direct in het systeem en ook op naam (indien van toepassing). Je kunt ook gewoon met een kas bij de deur staan en daarna de verkopen nog verwerken in Wise.

Als een klant aan de balie komt, moet die dan contant betalen of kan dat ook met PIN?

Betalen kan via PIN aan de balie, mits dit zo is ingericht in de client.

Krijg je een bevestiging waardoor je kunt zien dat er betaald is?

Ja, in de client krijg je dit duidelijk te zien. En als je via de website een ticket koopt krijg je het ticket via de mail toegestuurd.

Hoe gaan de financien als je te maken hebt met partijen buiten de bibliotheek?

Hierbij moet je onderscheid maken tussen externen die alleen de ruimte huren en activiteiten die de bibliotheek daadwerkelijk zelf organiseert.

Indien de organisatie eigen kas heeft maar het hoort wel te vallen onder de noemer bibliotheekactiviteit, zet je de bedragen in ticketwise op € 0,-.
Ook bestaat er de mogelijkheid via winkelverkopen er eigen code aan te geven zodat activiteit herkenbaar is in de boeken. Alleen kan de bibliotheek dat zelf nu nog niet.

OCLC: De externe partij zou naar de website van de bibliotheek kunnen verwijzen om daar de kaartjes aan te schaffen, maar er is geen methode om aan te geven dat het ticket op een andere plek moet worden betaald. M.a.w. als een ticket bijvoorbeeld 10 euro kost dan moet het ook binnen Wise worden afgerekend om het ticket daadwerkelijk te kopen. Eventueel is het wel mogelijk om aan te geven dat reserveren niet mogelijk is en dat er bij aankomst moet worden betaald, maar dan is het natuurlijk wel de vraag hoe veel zin het heeft om dit in ticketwise op te nemen.

Komen de gegevens van een nieuwe klant via ticketWise ook in het bestand van de bibliotheek?

Ja, klanten via ticketWise zijn later terug te vinden in het bestand.

Mag je de gegevens van een klant (geen lid) bewaren om ze te attenderen op toekomstige activiteiten?

Een klant moet toestemming geven om contact op te mogen nemen voor marketingdoeleinden, dit werkt op dezelfde wijze als reguliere bibliotheekleden, is per actor aan te geven.

Van welke activiteiten krijgen klanten bericht, alleen van de activiteit die ze bezoeken of alle activiteiten?

Alleen van de activiteit waarvoor ze kaarten hebben aangeschaft.

Hoe gaat het met een activiteit die op meerdere dagdelen wordt gehouden, bijvoorbeeld 'Klik&Tik'?

Als je een ticket aanschaft dan is dat in principe voor 1 moment/dag. Soms worden er ook tickets verkocht voor bijvoorbeeld een cursus van 5 of 10 verschillende dagen, dan wordt het over het algemeen duidelijk vermeld bij de verkoop.

Hoe vind je een anonieme kaart terug als de klant geen kaartnummer meer heeft?

Je kunt in de ticketWise-rapportages terugvinden welke kaarten er zijn verkocht en aan wie. Als er sprake is van een anonieme verkoop, dus niet op naam (niet aan een bestaande actor), dan is dit inderdaad op geen enkele wijze terug te leiden naar de persoon die het heeft gekocht.